Bismillah
Gud förändrar inte människornas villkor, förrän de ändrar sitt sinnelag (13:11)
Denna vers har två innebörd. Den ena förmedlar vikten av att sätta avsikt, göra det med kunskap och göra det för Guds förnöjsamhet. Detta är en av syften till kunskap, där kunskapen som Gud skänker är något som ska genomsyra ens avsikt. Iman Ghazzali har varit en av de auktoritära som gjorde en bok kring avsikter och Umar ibn al-Khattab rapporterade att Profeten Mohammed (SAW)förmedlade att ”sannerligen är handlingar belönade utifrån sin avsikt och varje person kommer få utifrån det som de har avsett. Den som emigrerade för Allah och Hans sändebud, hans emigration är för Allah och Hans sändebud. Den som emigrerade för att få något av det världsliga eller för att gifta sig, hans emigration är för det han emigrerade till (Ṣaḥīḥ al-Bukhārī 54, Ṣaḥīḥ Muslim 1907). Det som vi har påverkan över är våra avsikter, ansträngningar och duas, där resultat är något som kommer från Gud. I dagens samhälle är mycket fokus kring resultat och egenmakt, där detta är något som går emot la hawla wala quwwata illa billah (det finns ingen makt eller styrka förutom Gud) och har bidragit till att en individ frånkopplas från sin Skapare.
Den andra innebörden av Quranversen ovan är att det som bidrar till en individ eller samhälles undergång, det är när en individ sätter avsikt och gör beslut för något annat än Gud. Idag är det en stor brist på fiskar kopplat till utsläpp. Det pågår global uppvärmning som bidrar till att glaciärer smälter, men även bränningar i olika platser. Finns ett antal djur som lejon, tigrar och vargar håller på att bli utrotningshotade. Dessa var djur vars namn man gav till sina barn exempelvis Asad (lejon) och djur som man ansåg ha nobla attribut. De djur som växer är råttor, kackerlackor och i hav är de flesta djur maneter, som är ryggradslösa och hjärndöda djur. Jag minns själv som barn och tonåring vandrade förbi centrum, gator och platser i Rinkeby, där jag knappt såg råttor. Senaste tiden blir det mer vanligt att se råttor när man vandrar omkring Rinkeby, vare sig det är dag eller natt. De djur som växer är smådjur och djur som anses vara orena. Varför dessa djur växer är något reflekterar våra sämre beslut och nafsistiska (egocentriska eller begärdrivna) avsikter, där vi avser för något annat än Gud.
Det är mycket förvirring som bidrar till att fler har fått en förvrängd förståelse kring vem Gud är, sig själva och sin identitet som Guds tjänare och sin deen. Detta har bidragit till att en del muslimer Sverige eller andra delar av Västvärlden hamnar i en form av identitetskris och detta i sin tur kan medföra att man hamnar i en psykisk ohälsa. Sheikh Syed Naquib Al Attas har förmedlat i sitt verk Islam and Secularism att problem som finns loss av adab, där flera individer har svårigheter att sätta saker i sin rätta plats, men även ha svårigheter att som Qoranen förmedlar skilja de som vet från de som inte vet, där en lärd som Iman Ghazzali kan ses som likvärdig eller mindre än någon influencer. Denna form av förvirring har även i vissa aspekter gått så långt att många har svårt att förstå den roll och status som Profeten Muhammed (SAW) har för oss muslimer och ger andra en större betydelse eller roll. Flera individer har frånkopplats från Isnadlärda (Isnad är en kedja som börjar från Profeten Muhammed SAW och han förmedlar förståelsen till sina följeslagare och de sin tur förmedlar Profeten Muhammeds SAW förståelse till sina elever och eleverna förmedlar förståelsen till sina elever och detta är en förståelse som har förmedlats genomen kedja i flera generationer) och tolkar Qoran, Sunnah och islamska verk utifrån sin egen förvirring eller ett annat ramverk än det som kommer från Profeten Muhammad (SAW).
Förändring och transformation börjar med avsikt och det är när vi anstränger oss att sätta qalbistiska (från spritiuella hjärtat) avsikter och beslut för Guds förnöjsamhet som bidrar till en förändring i ens karaktär och adab och InshAllah är detta det som bidrar till att Gud förändrar villkoren för dessa individer. Dessutom behövs det en fostran utifrån en islamisk världsbild till fler muslimer för att kunna arbeta med sin förvirring och få en bättre förståelse för vem Gud är och sin roll som abd och sin deen.
Det löfte jag gör främst till Gud är att fortsätta sätta avsikter för Guds förnöjsamhet, arbeta med rutiner och vanor, där handlingar såsom träning, sömn och ätande blir handlingar av Gudsdyrkan när de har en avsikt och inte låta en nafsistisk avsikt påverka dessa handlingar. Som utbildad lärare anstränger jag mig att ta hänsyn till olika mål som jag får, men även att fokusera på att arbeta med karaktär och låta ödmjukhet vara något som speglar olika individer.