Måla utanför linjerna

Än idag finns det människor där ute som begår det katastrofala misstaget att måla utanför
linjerna i målarboken men vem är rättfärdigad att avgöra vad som är katastrofalt? Alla har
linser med vilka de ser världen och därför blir den sanna katastrofen att inte kunna identifiera
rätt ideologi. I denna kontext innebär sanningen och det rätta verkligheten ur ett Islamiskt
perspektiv, vilket är fri från skapelsens input och dess ofullkomligheter.
Att måla utanför linjerna syftar på att skräddarsy sin utveckling genom att ta från det goda
och lämna det onda. Ett koncept som placerar människan i en process av ständig förbättring
och ifrån bekvämligheten med status quo. Vikten av förbättring exemplifieras i nedanstående
hadith,
Abu Hurayrah sade: Allahs Sändebud (صلى الله عليه وسلم (sade: ”Den troende som är stark är mer älskad av
Allah än den troende som är svag, även om det finns gott i dem båda. Önska ivrigt vad som är
fördelaktigt för dig, sök hjälp från Allah och visa inte tröghet i dina ansträngningar…′′
Vad gäller att ta från det goda och lämna det onda, finns ett antal exempel och inte minst
inom kampsportens värld där det idag finns över 100 olika kampsporter, unika i teknik och
princip samt medföljande nackdelar. Den senare blir aktuell om stilen exempelvis är
begränsad till en viss teknik som tvingar utövaren att måla innanför linjerna. Vi behöver våga
bryta oss loss från dessa bojor genom att ta till oss det som gynnar och lämna det som
missgynnar i hopp om att nå vår fulla potential i de områden som utgör vår vardag. Ett känt
exempel introducerades av Bruce Lee i hans val att kombinera Wing Chun, boxning och
fäktning för att erhålla Jeet kune do, vilket sätter följande uttalande i praktiken:
“The best fighter is not a Boxer, Karate or Judo man. The best fighter is someone who can
adapt on any style. He kicks too good for a Boxer, throws too good for a Karate man, and
punches too good for a Judo man.”
Med förutsättningen att inte måla utanför ramen för de riktlinjer som Islam kommer med, är
vi garanterade en kombination som inte har sitt ursprung i en skapelse utan i stället i dess
Skapare (جل جلاله .(Islam ger människan ett större perspektiv där taket för det resultat vi kan
åstadkomma höjs då vi tillber Han som åstadkommer allt.
Definiera! En viktig förutsättning för att skörda frukten i att ta från det goda och lämna det
onda, är korrekta definitioner på vad som betraktas som gott och ont. Om dessa definitioner
är satta av människan, är vi tillbaka till grumliga linser. Liberalismen är ett sådant exempel för
den som är bekant med dess felslut. Vad som får företräde i din väg mot förbättring måste
vara baserat på det rationella över människans egen ideologi och/eller ohälsosamma lust.
Detta nekar inte människans förmåga att förmedla känslor, utan skapar ett skydd för att
bevara och sedan uttrycka dessa där vinsten är större samtidigt som människan får
möjligheten att manifestera attribut som är älskade av Skaparen (جل جلاله) (tålamod,
barmhärtighet, hantering av ilska mm). Att ta från det goda och lämna det onda är ett
tankesätt som skyddar människan mot denna världs vargfällor samtidigt som hon skördar
frukten av sann framgång. Med förståelsen att vi är skapade endast för att dyrka Allah (جل جلاله ,(

bär vi på ett privilegium då vi kan tillämpa en mening med alla våra handlingar. Motsatsen är
att i stället bära på ett vakuum som placerar människan i hamsterhjulet där hennes
produktivitet blir mållös. Jämför detta med datoriserade system. Dessa arbetar endast med
syntax, det vill säga en manipulering av symboler, och kan således inte tillämpa semantiken
(betydelsen av dessa symboler). Människan är ingen maskin och en maskin kommer aldrig
vara i närheten av Allahs (جل جلاله (verk.
Agera! Att ta det goda behöver vara ett aktivt val då det onda redan är aktiverad.
’’[Iblees] sade: ”Herre! Eftersom Du har kommit mig att begå ett felsteg, lovar jag att [för
människorna] utmåla [det onda] på jorden i de mest förföriska färger och att leda dem alla till
synd,’’
[Qur’an 15:39]
Passivitet kan leda till att det onda kommer i kapp oss. För många dåliga vanor kan
desensibilisera oss tills vi omedvetet går mot vargfällorna. Med andra ord förstör detta
människans maskineri. Jämför detta med när en skicklig kampsportutövare kan känna av
pizzan i magen under en kamp eftersom han eller hon gör medvetna val för att bibehålla sin
fysik. Kan du vara säker på att du är tillräckligt religiöst mogen för att inte känna av effekterna
av det onda? Identifiera problematiken och agera efter lösningen. Därefter…
…bibehåll! Det finns en annan aspekt av att ta från det goda och lämna det onda,
omformulerat till att ta det goda och lämna det godare. När människan inte ser stora resultat
blir det på bekostnad av att inte ens göra minimum som i kontrast till bäst är det goda. Även i
detta fall har vi en vinst då kontinuitet är prisvärd hos Allah (جل جلاله.(
Guds Sändebud (صلى الله عليه وسلم (sade ”den bästa handlingen är den kontinuerliga handlingen, även om
den är liten…”
Således är det viktigt att identifiera, agera och bibehålla det som hjälper oss att ta från det
goda och lämna det onda i resan mot att introducera den person du vill utvecklas till. Att måla
utanför linjerna är en konst i sig. Parallellt med detta är det viktigt att inte falla offer för ens
egna arrogans. Arrogans, även i storleken av ett senapsfrö, resulterar i att snubbla på
målsnöret och inte få smaka på vinsten. Detta tar oss till ett fjärde verktyg: Istighfar, en
handling som innebär att söka Allahs (جل جلاله (förlåtelse och som ger vinst för den troende. Allah
(جل جلاله (säger i surah An-Nasr,
DÅ GUDS hjälp kommer med segern,
och du ser människorna i oräkneliga skaror flocka sig till Guds religion,
lova och prisa då din Herres namn och sök Hans förlåtelse! Han är alltid beredd att ta emot
den [uppriktigt] ångerfulles ånger.
[Qur’an 110]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *