Taqwa, ha Taqwa! Shari’a har svar på allt

Michel Foucault i sin teori om makt pratade en hel del om subjektivitet. Subjektivitet är skapandet
av subjektet, d.v.s. dig. Subjektivitet är du, din självbild, och din identitet. Foucault sade att vi är
produkter av vår kontext, kontext i bred mening, d.v.s. ekonomisk, historisk, kulturell, etc. M.a.o.
är vi produkter av det som kom innan oss och det som omger oss. Vi är likt svampar och vi suger
upp allt omkring oss i bildandet av vår egen subjekt.
Vi suger upp yttre fysiska ting, som t.ex. matkultur, kläder, musik, etc. Vi suger även upp inre ting,
som t.ex. smak, åsikter, värderingar, moral, normer, etc.
Tillsammans samverkar allt för att bilda en viss specifik individ som är produkten av hela sin
kontext. Med tiden förändras denna individ i och med att kontexten förändras.
Jag är första generationens invandrare. Jag föddes i Dagestan. Där talade jag ett visst språk, åt viss
mat, utvecklade vissa smaker, anammade vissa känslor, inkorporerade vissa värderingar, och sedan
flydde jag till Sverige. Hör blev maten annorlunda, känslorna annorlunda, åsikterna annorlunda,
värderingarna annorlunda. Allt blev annorlunda.
Sedan växer man upp och man börjar tänka. Vem är jag? Man kollar i sitt bagage och man ser
denna soppa. Man har två olika kontexter inom sig, och dessa två kontexter är inte alltid
överensstämmande.
Svenskarna säger alltid till oss: ”det viktiga är hur du känner dig; du har levt länge i Sverige, du
talar svenska, du åker tunnelbana i Sverige, du är svensk! Men du har också ett konstigt namn, du
ser inte ut som svenskarna, du pratar inte som svenskarna, din familj ser inte alls ut som svenskar,
ni beter er inte som svenskar, ni har andra traditioner än svenskarna, ni har andra värderingar än
svenskarna – ni är inte svenskar, och du är heller inte svensk!
Vem är jag då? Om min etnokulturella identitet är föränderlig och helt beroende på var jag råkar
födas, vem är jag då? Finns det någon essens?
Michel Foucault säger att det inte finns någon essens. Han säger att när du söker ”inom dig själv”
för att finna dig, så finner du endast en spegel som reflekterar din samhälleliga kontext tillbaka på
dig.
Detta insyn frigör många ifrån sin samhälleliga kontext som skapat de. Här börjar många tänka i
banor av: ”om allt är kontextuellt och föränderligt, så kan jag förändra allt så att det blir som jag
vill!”. Då börjar dessa att plocka och välja aspekter av sin identitet och historia de tycker om, och
välja bort dem de inte tycker om. Du börjar få assimilerade invandrare. Det är såhär du får
husblattar. De väljer bort alla värderingar, ofta traditionella och konservativa som de växt upp
med, mot de svenska värderingarna. Plötsligt klär man sig mer öppet, ”hederskultur” blir
jätteproblematiskt, HBTQ-rättigheter måste förespråkas, ”allas lika värde” främjas, kärlek till alla
och hat till ingen. Inom ramen för detta blir islam en av de stora fienderna eftersom islam bär på
så mycket av de försöker lämna för att anpassa sig. De lyfter ”moderata muslimer” som progressiva
förebilder vilka vågar tänka i nya banor istället för att hata på allt och alla, moderata muslimer som
troligen aldrig ens läst koranen och gör sin egen freesyle HBTQ-certifierade tafsir efter att ha gått
en teologutbildning på Uppsala Universitet. ”Extrema salafistiska/wahhabitiska” muslimer målas
som bakåtsträvande religiösa fanatiker vilka är rädda för förändring.
En viktig och avgörande fråga är dock obesvarad: var ligger felet? Varför är det problematiskt att
överge gamla traditioner och värderingar för att anamma nya? Vi har ju redan etablerat att
kontexten är föränderlig, och att vi förändras med kontexten?
Därför att Allah (swt) sade:
Att Koranen är en varning för mänskligheten.
”Blessed is the One Who sent down the Standard to His servant, so that he may be a
warner to the whole world”
(25:1)
Att Koranen är en standard med vilken vi skiljer mellan det som är rätt och fel.
”Ramadan is the month in which the Quran was revealed as a guide for humanity with
clear proofs of guidance and the standard [to distinguish between right and wrong]”
(2:185)
Att Koranen är nersänd till oss av den All-Vetande Ar-Rahman.
”Say, [O Prophet,] ”This [Quran] has been revealed by the One Who knows the secrets of
the heavens and the earth. Surely He is All-Forgiving, Most Merciful.”
(25:6)
Att Allah gjorde profeten Muhammad saw till en exempel och förebild för oss.
”Indeed, in the Messenger of Allah you have an excellent example for whoever has hope
in Allah and the Last Day, and remembers Allah often.”
(33:21)
Därför att denna bok är vår vägledning från mörkret till ljuset, denna bok visar oss den raka vägen.
Ett av Allahs 99 namn är Al-Haqq – Sanningen. I en existens och i ett liv där allt är föränderligt
och sanningen svår att urskilja, utgör koranen vårt ljus och hopp. Att allt är kontextuellt och
föränderligt säger för oss hur värdelöst det är eftersom det inte är beständigt. Vem kommer ens
att minnas oss eller vad vi gjort när vi dör? Vi minns knappt våra farföräldrar. Traditioner och
seder är en del av vår identitet, men de förändras och glöms bort med tiden. Vad är pengar inför
Allah? Vad är traditioner inför Allah? Vad är kafirs acceptans inför Allah? Allt i denna dunya är
helt värdelöst inför Allah swt. Allt manar oss på villovägar och vilseleder oss, förutom islam. Islam
är ljuset. Vår deen är islam och vi är muslimer. Vi agerar som muslimer – vår muslimska identitet
går före allt annat. Allt som är emot islam, vi förkastar, allt som är med islam, vi anammar.
”Alif-Lam-Ra. [This is] a Book which We have revealed to you [O Prophet] so that you
may lead people out of darkness and into light, by the Will of their Lord, to the Path of the
Almighty, the Praiseworthy – Allah, to Whom belongs whatever is in the heavens and
whatever is on the earth. And woe to the disbelievers because of a severe torment!”
(14:1-2)
Vi lever i ett samhälle som är djupt vilselett – vi må ha det materiellt sämre ställt i hemländerna,
och allt må heller ej vara helt i enlighet med islam där heller, men värderingarna är onekligen
mycket närmre islam än de i Sverige. Vi måste inse djupet i vilseledandet som är så utspritt idag.
Hur många gånger har inte ni suttit och tänkt, subhanAllah, snart är yawm al-qiyama här, ännu en
profetia har gått i uppfyllelse. Tiden rinner snart ut, och fitnan kommer bara att bli större.
Vi är muslimer, och vår muslimska identitet går före allt, eftersom allt som inte är islam är värdelöst
inför Gud. Vi måste åminnas Allah swt i allt vi gör, göra gott, och hålla ihop för Allahs skull. Tyvärr
så är s.k. ”kulturella muslimer” ett utbrett fenomen. Det rä muslimer vilka växer upp i en islamisk
kontext, men vilka aldrig anammar den, utan vänder sig ständigt bort ifrån den, bort ifrån koranen
och sunnan och istället blickar mot kafirs och deras kufr-ideologier. Socialism, kommunism,
liberalism, mänskliga rättigheter, jämställdhet, HBTQ, etc. Sedan försöker dessa att reformera
islam för att matcha och passa ihop med dessa kufr-ideologier, subhanAllah.
Allah sager:
”Today I have perfected your faith for you, completed My favour upon you, and chosen
Islam as your way.”
(5:3)
SubhanAllah vår deen är komplett. Shari’a har regler för allt, regler vilka ger uttryck för
Lagstiftarens avsikt, Allahs avsikt, och vilka vi följer. Shari-a är vägen till vattenhålet, och islam är
den raka vägen. Allt är in i detalj reglerat och lämnar inget utrymme för tvivel. Allah har av sin
barmhärtighet gjort saker klara för oss, vi behöver bara lyda. Genom att lyda Allah genom att följa
Hans regler, så säkerställer Allah vår välmående och våra intressen. Jag studerar juridik och
insha’Allah ska börja skriva min masteruppsats om shari’’a nu. Inom shari_a finns det något som
kallas för kulliyat – det är 5 intressen vilka Shari’an ämnar att säkerställa och dessa är: protection
of life, protection of deen, protection of progeny/lineage, protection of intellect, protection of
honor, och protection of property. Följ Allah’s regler, och Allah kommer inshaAllah att säkerställa
dessa intressen för er. Genom att lyda och tjäna Allah i allt vi gör, så skänker Allah swt oss allt vi
behöver. Ibland kan det kännas svårt för oss att efterleva shari’an i ett kafir-land. Vet att den som
lämnar något för Allahs skull, att Allah ersätter det med något bättre.
Hur kan man som muslim vända sig bort ifrån shari’a och istället söka sig till kufr-ideologier? Islam
har allt vi behöver – vi behöver inget annat, vare sig ideologiskt, moraliskt, etiskt, eller på något
annat plan.
I Sverige finns det ingen som representerar oss, och det kommer aldrig att finnas. Den sekulära
staten kommer aldrig att kunna samexistera med islam, de är helt enkelt motstridiga, och detta är
inget negativt.
Wael Hallaq är en kristen libanesisk professor i islamisk rätt på Columbia University. I sin bok
”The Impossible State”, i vilket han diskuter den islamisk staten. I en intervju relaterat till boken
sade han:
”Any society that subscribes to a social system grounded in ethical norms will be
profoundly challenged to fit into a secular mode of existence. Let us remember what
secularism is. Secularism is not just segregating religious life into the private sphere. It is
rather the determination of the state of what religion is and is not, where and how it can
be exercised. In terms of political theology, secularism is the murder of God by the State.
The state can delimit, limit, exclude or curtail any religious practice, and thus has the
power to determine the quality and quantity of the religious sphere as it sees fit. This is
because the state is the ultimate sovereign, with its own reason for existence — what we
call reason of state or raison d’etat, a relatively new concept in the long stretch of human
history.”
(https://daily-philosophy.com/interview-wael-hallaq-islamic-law/, 16:15, 18/8, 2022)
Alla angriper oss, alla vill att vi överger vår deen. Alla pratar oss, men ingen vill höra oss komma
till tals, och vi kommer aldrig att få göra det heller, inte i politiken, eftersom islam är fundamental
omöjlig att förena med den moderna sekulära liberaldemokratiska nationalstaten. Och när istället
diverse deviants och andra likasinnade, däribland de vilka talar utan kunskap, försöker förena dessa
oförenliga ideér, så blir resultatet ofrånkomligen att de vill ”reformera” islam.
När det kommer till politik, så är det bästa att hålla sig undan. Demokrati är en fasad, en teater. Vi
kommer aldrig att accepteras i riksdagen, eftersom våra värderingar är oacceptabla för de. Vi får
inte vara med i deras lek om inte vi säljer ut vår deen, och det bör vara uppenbart för oss som levt
i Sverige länge och som noterat hur de pratar om oss och hur de behandlar oss.
Men det är betydelselöst för oss om vi får vara med i politiken eller ej. Det är inte därför vi är här.
Vi söker ingens bekräftelse eller acceptans, ingens förutom Allahs, subhanahu wata’ala. Vi ska inte
bry oss om att sitta med i riksdagen. Muslimer bör skriva under på något som kallas för ”political
quietism”. Frågor om hur ett land styrs, tillfaller landets ledare, och inte oss. Detta land är ett kafirland, detta är inte vårt land, Vi är endast gäster här.
All vår framgång, all vår heder, all vår förnedring och alla våra prövningar tillkommer oss endast
med Allahs vilja. Han testar oss och ger oss möjligheten att visa vår taqwa och ikhlas. Gåendes
genom livets prövningar och välsignelser upptäcker vi vår Qadr, och både på gott och på ont säger
vi alhamdulilah. Vi säljer inte ut, vi förvränger och förvrider inget. Vi tillber Gud så som vi har
blivit påbjudna. Gud har däremot aldrig påbjudit oss att beblanda oss i politiken. Och för att bevisa
denna tes: vad hände med Yasri Khan? Andra exempel – Mehmet Kaplan, Omar Mustafa och
Leila Ali Elmi. Sen har du personer som Anas Khalifa som sitter och myser med stiftelsen doku
och anklagar troende muslimer och bröderna i islam.nu för att vara ”extremistiska salafister”, när
han själv var en inbiten khariji subhanAllah. Du har personer som Magnus Ranstorp, Sofie
Löwenmark, Robert Hannah, och andra vilka utmålar troende muslimer som islamister och en ond
kraft som måste bekämpas.
Allah säger:
“Never will the Jews or Christians be pleased with you, until you follow their faith. Say
“Allah’s guidance is the only [true] guidance.” And if you were to follow their desires after
[all] the knowledge that has come to you, there would be none to protect or help you
against Allah.
Those We have given the Book follow it as it should be followed. It is they who [truly]
believe in it. As for those who reject it, it is they who are the losers.”
(2:120+121)
Det vi bör göra däremot är att hålla oss ifrån politiken, men göra oss hörda på annat håll. Vi kan
göra oss hörda och synliga via soc. medier: på twitter och instagram. Vi kan anta ett islamiskt mer
korrekt, och ifrån majoritetssamhället avvikande stil med niqab, hijab, skägg, och trimmad
mustasch. Kanske bära thawb oftare. Vi kan bete oss bättre och prata finare, hälsa med as-salamu-
’aleykum, etc. Och allt detta måste vi överföra till våra bröder och systrar, till våra föräldrar och till
nästa generation. VI ska vara exempel och det ska synas att vi är muslimer. Vi ska vara klippor i
stormen när det kommer till våra värderingar och moral och vägra böja oss, låta oss kuvas,
assimileras, och anpassas. Vi är muslimer. Vår muslimska identitet går före allt annat. Vi ska synas,
vi ska höras, vi ska sticka ut, men vi kräver inget annat än att leva och utövar vår tro ifred. Vi
behöver inte sitta i riksdagen och styra. Vi behöver inte svenskarnas acceptans eller godkännande.
Vi behöver inget utom det Allah och Hans rasool har givit oss.
Allah säger:
”O humanity! Indeed, We created you from a male and a female, and made you into
peoples and tribes so that you may [get to] know one another. Surely the most noble of
you in the sight of Allah is the most righteous among you. Allah is truly All-Knowing, AllAware.”
(49:13)
Allah sade också:
“It is not for a believing man or woman – when Allah and His Messenger decree a matter
– to have any other choice in that matter. Indeed, whoever disobeys Allah and His
Messenger has clearly gone [far] astray”
(33:36)
Taqwa! Ha taqwa! Frukta ingen människa, frukta Allah azzawajal!
Det finns en djup visdom i att hijra är obligatoriskt för oss muslimer. Likt Muhammad (saw) och
muhajjireen lämnade allt de ägde och gjorde hijra från Mecka, som var fylld av mushhrikeen, till
Medina och Al-Ansar, så bör vi långsiktigt sträva för att göra hijra från dar-al-kufr, till dar-al-islam,
inshaAllah.
Detta liv är inte för oss, dunya är inte för oss, och i Sverige och i väst förstår ingen oss, det är bara
att acceptera det.
It was narrated from Abu Hurairah that the Messenger of Allah (صلى الله عليه وسلم (said:
“Islam began as something strange and will go back to being strange, so glad tidings to
the strangers.’”
Bara för att understryka ett par saker innan jag avslutar:
Därför, vi är muslimer, det är vår främsta identitet. Lyd Gud, efterfölj shari’an, anamma den
muslimska identiteten, var starka, var upprätta, och inshaAllah, må Gud hedra och belöna oss alla.
Allah säger i Suratul ’Asr (103:1-3):

”By the [passage of]time! Surely humanity is in [grave] loss, except those who have faith,
do good, and urge each other to the truth, and urge each other to perserverance”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *